1RR.CZ 1. realitní revue

Test ŠKODA Superb 4x4 – reprezentativní vůz nejen pro realitní magnáty

Přestože jsme v první řadě 1. realitní revue, v rubrice Magazín jsme se rozhodli přinášet i zajímavá témata z jiných oblastí. Mezi vozidla pořizovaná nejen do realitních kanceláří patří v současnosti ŠKODA Superb, auto jsme vyzkoušeli a nešlo přitom o žádný – v realitní terminologii bychom řekli - holobyt.

Automobil ŠKODA Superb combi ve verzi 4x4 s oblíbeným TDI 2,0 a ve stupni výbavy Style jsme obdrželi na obvyklou týdenní novinářskou zápůjčku od ŠKODA AUTO a.s. Atraktivní vůz má s uvedenou motorizací výkon motoru 140 kW s úpravou výfukových plynů technologií AdBlue, tedy selektivní katalytickou redukcí za pomocí syntetické močoviny.

Abychom byli vyvážení, recenzi jsme obohatili také o ženský pohled matky dvou děti a závodnice rally Kateřiny Trojanové, která s námi sdílí své bezprostřední dojmy z jízdy i prostřednictvím pod tímto článkem přiloženého videa).

 

Superb nedrncá

Se superbem začíná doslova digitální éra, testovací verze je doslova prošpikovaná nejrůznějšími technologickými vymoženostmi. Ihned po usednutí a po ujetí prvních testovacích kilometrů je nicméně zřejmé, že ŠKODA Superb je na tom dobře i vlastnostmi, které činí auto dobrým vozem již odpradávna – jde například o velice pohodlná sedadla, která mají výborné boční vedení, také celé odpružení je na velice dobré úrovni. Nikdy neplatilo a z třetí generací už v žádném případě neplatí to, co kdysi prohlásil Václav Klaus o jedničkovém superbu – tedy že auto drncá. Aktuální verze vlajkové lodi z Mladé Boleslavi je vybavena adaptivními tlumiči (koncernový systém DCC), které je možné elektronicky přenastavit podle stylu jízdy (např. tvrdší sport). Nejen v tomto směru zajisté Superb šlape na paty limuzínám zavedených prémiových značek (k tomuto poznatku se ještě několikrát vrátíme). To ukazují některé detaily jako zaklápění zpětných zrcátek po zaparkování či v zrcátkách integrované osvětlení nástupního prostoru. Jde o příjemný detail i když se nejedná o žádnou novinku - Superb pečlivě dbá, aby řidiči a spolujezdci nešlápli za tmy při nastupování do něčeho nepěkného již od první generace.

 

Family Car of the Year

„Jedná se o prémiový vůz s neprémiovou cenovkou,“ uvedl před časem britský Auto Express, který sice řadí superb do stejné kategorie jako VW Passat či Ford Mondeo a Mazda 6. Ale může směle šlapat na paty například BMW řady 5 či „éčkovému“ Mercesedu. Citovaný časopis udělil superbu v rámci Auto Express New Car Awards titul 2016 Family Car of the Year.

Zvolená motorizace TDI 2,0 s výkonem 140 kW není tím nesilnějším, co Superb nabízí. (2,0 TSI poskyutuje 206 kW a opačným extrémem je 1,6 TDI s 88 kW). Pro běžnou jízdu s občasným předjížděním na okreskách je výkon 2,0 TDI postačující, i když je cítit, že vozidlo není lehké jako pírko. Nicméně nemáme pochybnosti o tom, že superb nemá ani kilogram navíc - třetí generace je ve srovnání se svým předchůdcem lehčí o 75 kg i navzdory větším rozměrům – aktuální superb ve verzi kombi je delší o 23 mm a širší o 47 mm. Několik desítek kilogramů superb shodil také díky tomu, že je po Octavii druhou Škodovkou, která využívá nové modulární koncernové platformy MQB, v tomto případě přesněji MQB B.

 

Videa na parkovišti

Delší superb kombi nenabízí jen velký zavazadlový prostor 1950 litrů, všechny superby pak poskytují velký komfort cestujících ve druhé řadě a to nejen díky velkorysému prostoru pro nohy i v případě, že na sedadle řidiče a spolujezdce sedí někdo vyšší postavy. Komfortu v druhé řadě také v námi testované verzi přispívají integrované roletky. Další luxus vyčnívá ze středového tunelu a jde zejména (kromě celkem obvyklého ovládání klimatizace), také ovládání vyhřívání sedaček. Nechybí zásuvka 220 V, 12 V a USB. Ta kromě nabíjení může sloužit rovněž k přehrávání hudby či videí (videa z bezpečnostních důvodů běží jen pokud vozidlo stojí), po rozjezdu se z videa přehrává jen zvuk, kdyby video nestačilo, tak verze ŠKODA Superb L&K má k dispozici také televizi, která se rovněž za jízdy vypíná. Bezpečnost je vždy na prvním místě.

 

Řídí (skoro) sám

Námi testovaný superb disponuje funkcí Park Lane Assistant pro udržování jízdy v pruhu. Jedná se přitom, jak se v manuálu praví, pouze o podpůrnou funkci a řidiči si nesmějí v žádném případě plést Park Lane Assistant s funkcí autonomního řízení, které by čistě spekulativně mohlo přijít s příští generací superbu.

Podpůrná funkce (slovo „podpůrná“ je důležité) Park Lane Assistant se spouští při rychlostech nad 65 km/h. Kamera vyhodnocuje obraz vodorovného dopravního značení. A pokud by mělo vozidlo tendence opustit svůj jízdní pruh, dojde k drobné korekci řízení, v žádném případě asistent nepřevezme kompletně řízení a při 130 kilometrové rychlosti systém nezvládne na dálnici ani zatáčky s menším poloměrem. Přesto je tento sytém nejvhodnější právě pro dálnice a na jejich novější úseky, kde bílé čáry hezky kontrastují s černo-černým asfaltem. Naopak naprosto nevhodné jsou různé silnice nižších tříd, na kterých se kvalita vodorovného značení střídá a i když se systém chytne, po chvíli může přijít úsek, kde je vodorovné značení zakryto škvárou, trávou atp.

Systém má na palubní desce vozu svou vlastní kontrolku. Pokud svítí oranžově, aktivní není. Tato kontrolka je velice důležitá – jak jsme zjistili, superb velice dobře drží směr i pokud jede po silnici s výmoly či vyjetými kolejemi. A tato veskrze pozitivní vlastnost může v případě, že řidič nesleduje kontrolku systému, vyvolat falešný dojem, že je Lane Assist v provozu. Nicméně tuto zkušenost udělá každý řidič maximálně jednou a pak je lépe než po sebepozornějším studování manuálu je obeznámen s tím, co nepřestalo nikdy platit ani s velice dobře vybaveným vozem – tedy že zatím i přes pokusy s autonomním řízení – je za bezpečnou jízdu zodpovědný jen a jen řidič.

Při puštění rukou z volantu a v případě, že za pár vteřin neujmete řízení, zazní varovný signál a na multifunkčním displeji se objeví nápis „Lane Assist – převezměte prosím řízení“, pokud ani v takovém případě řidič neuposlechne, systém s vozidlem lehce zaškube, což by pravděpodobně probudilo i řidiče, který právě usnul. (Pro takovéto situace je vhodný i další systém - Emergency Assist zasáhne, pokud hrozí, že se řidič není schopen věnovat řízení. Jestliže systém po určitou dobu nezaznamená žádnou aktivitu řidiče, vůz automaticky brzdí až do úplného zastavení a současně aktivuje výstražná světla.)

I když jsme zmínili v souvislosti s Park Lane Asssitentem autonomní řízení - že se o nic takového nejedná, malá ochutnávka k dispozici je - v momentě, kdy asistent pracuje společně s dalšími systémy – tempomat asi nemusíme představovat, ve spolupráci s Lane Assist už vozidlo opravdu chvíli jede bez jakékoli podpory a asistence. Jenže v běžném provozu by ani toto nestačilo – narazili bychom do dalších účastníků… Něčemu takovému ale brání Traffic Jam Assist, který je pro modelovou řadu i celou modelovou paletu značky k dispozici poprvé, zvyšuje bezpečnost a komfort v dopravních zácpách a při jízdě v koloně. Vůz i v koloně automaticky řídí, brzdí a přidává plyn. Podmínkou je, že řidič má ruce na volantu.

I když se superb v lépe vybavených verzích podobných té, kterou jsme testovali, blíží cenové nabídce premiových značek jako Audi, BMW či Mercedes, platí, co jsme uvedli v citaci Auto Expressu - na adresu Superbu je nutné říci, že design je velice povedený a za srovnatelnou cenu bude od premiových značek pokaždé chudší verze s nižším stupněm výbavy. I když jsme zmínili u superbu hodně různých funkcí, do článku se nám mnohé další ani nevešly, jde například o sledování mrtvého úhlu Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert (asistent pro vyjíždění z parkovacího místa), Smart Light Assist rozpozná při snížené viditelnosti vozy v protisměru nebo vpředu a v těchto oblastech cíleně odstíní dálková světla. Multikolizní brzda, která se do výbavy modelové řady Superb dostává poprvé zase zabraňuje tomu, aby auto po první kolizi neřízeno a nebrzděno pokračovalo v jízdě. Tím se například snižuje riziko, že se vůz následně dostane do protisměru, kde dojde k další kolizi.

Vedle funkčnosti je také důležité, že ŠKODA Superb je velice reprezentativní - řadě odborníků se líbí více, než koncernová konkurence VW Passat. Superb ukazuje a potvrzuje, že ŠKODA Auto je na vzestupu a její vlajkovou loď můžeme jedině doporučit.