1RR.CZ 1. realitní revue

Test BMW 218d Gran Tourer – automobilka v netradičním segmentu

Pro automobilky je složité dnes hledat nový potenciál růstu, a také konkurence se přiostřuje. Jedním ze způsoů je zavítat do doposud neprobádaných teritorií. Ukázkou sňatku z rozumu je BMW Gran Tourer, který měl nepochybně pomoci značce posunout se v tabulkách prodejů o trochu výše. A když se rozhlédneme po silnicích – BMW Gran Tourer v provozu je, takže je možné konstatovat že šlo do určité míry o úspěšný projekt (vozidlo je na trhu v ČR od jara 2015). Ještě větší úspěch měli s prodeji v Německu. Automobilka slavila krátce po uvedení vozidla na trh – protože značce se podařilo oslovit nové zákazníky – ze 70 procent si Gran Tourer koupili lidé, kteří dříve žádné BMW nevlastnili.

 

Přední pohon

Někteří skalní příznivci přitom nemohli automobilce Gran Tourer ani jeho kratšího předskokana Active Tourer odpustit kvůli tomu, že značka obsadila tuto nesportovní kategorii trhu, a také protože jde o velice ojedinělý případ BMW s pohonem předních kol – po Active Toureru, který je jen kratší verzí Grand Toureru, jde vlastně o druhé novodobé BMW s pohonem předních kol – ale ruku na srdce, kdo dnes díky pohonu zadních kol například v běžném provozu driftuje, navíc pohon zadních kol se dá dokoupit k tomu přednímu v rámci xDrive. Jinak kategorie MPV je také zajímavá v tom, že při zachování vnitřního prostoru včetně kufru je mnohem kratší, než srovnatelné kombíky s podobnou velikostí úložného prostoru. Kdo zvolí Gran Tourer, bude mít proto méně problémů s parkováním ve městě, výše umístěná sedadla zase umožňují řidiči lepší výhled, který akcentuje rovněž obrovské čelní sklo.

I když je kategorie menšího MPV u BMW téměř novinkou, průkopníkem této třídy byl Renault Mégane Scénic už v roce 1996, o tři roky později pak přišel s první generací Opel Zafira – a ten má s Gran Tourerem společné nejen další dvě sedačky schované pod podlahou zavazadlového prostoru, ale také sportovní geny – zafira se nabízí rovněž ve sportovní řadě OPC, a její první generace byla dílem projekční kanceláře Porsche. Gran Tourer si nicméně své prvenství v něčem zajistil – například kvalitou materiálů použitých v interiéru se jiné značky s BMW nemohou srovnávat. Stačí říct, že v Gran Toureru si řidič připadá jako ve vozu značky BMW. A pokud jsme uvedli, že je Gran Tourer napřed v úrovni zpracování interiéru - o několik koňských délek má náskok díky jízdním vlastnostem a bezvadně vyladěnému podvozku.

Motorizace testovaného vozu 1,9 TDI poskytuje solidní výkon 110 kW a je možné zvolit tři režimy jízdy – opět jako v plnokrevném BMW se nabízí: sport, comfort a eco. Při přepnutí na úspornější režimy je tu funkce pro spořivé řidiče, kterým palubní počítač ihned oznámí, o kolik více kilometrů pravděpodobně s danou zásobou paliva ujedou, jet se spotřebou pod 6 litrů nafty přitom není žádný problém.

 

Tvář BMW

Pokud si prohlédneme Gran Tourer zvenčí, je vidět, že si s ním designéři BMW dali hodně práce, protože malé MPV je vlastně cosi jako malá dodávka, tedy malá krabice na čtyřech kolech. A v automobilce hodně bojovali s tím, aby Gran Tourer právě tou krabicí nebyl – už proto, že kdyby šlo o pouhou škatuli s typickou maskou BMW, nevole některých sympatizantů značky by mohla  být ještě větší.

Gran Tourer se z údělu být krabicí vymanil díky různým prolisům v karoserii – na ty jsme si v posledních letech celkem zvykli také u dalších automobilek – a musíme konstatovat že i díky nim Gran Tourer působí vcelku dynamicky. Asi nejproblematičtější partií jsou u malých MPV s dalšími sedadly v zavazadlovém prostoru z hlediska designu páté dveře – pro případ využití šesté a sedmé sedačky i pro ponechání zavazadlového prostoru (ten má úctyhodných 645 l), který je u kategorie MPV důležitý, totiž musejí být pátá dveře téměř kolmá. Záď vozu je velice povedená, členitá a opět je z ní patrné, že před sebou máme na první pohled plnokrevné BMW. Trochu více prostoru pak měli designéři při konstrukci přídě – ta sice není tak protáhlá jako u jiných BMW, ve srovnání s jinými malými MPV tu přeci jen vidíme náznak kapoty či dynamiky. BMW jednoduše ani s vozem této kategorie neztratilo svou tvář.