1RR.CZ 1. realitní revue

Rok 2015 jako víno

S blížícím se koncem roku je možné začít bilancovat, jaké byly uplynulé měsíce v realitách. Slunečné, horké a suché počasí během léta udělalo radost českým a moravským vinařům, rovněž lidé z realitního oboru se mohou radovat z celkem pěkné úrody. A s tím pochopitelně úzce souvisí i skutečnost, že řada českých rodin získala nové bydlení i lepší životní standard.

 

Velcí developeři v ČR prodali jen za prvních devět měsíců letošního roku přes 5 tis. bytů, počty poptávek nepolevily ani v dalších týdnech. A za tímto úctyhodným výsledkem je mimo jiné výhodné financování - nákup nemovitostí je jednoduše výhodný. Míra úrokových sazeb se většinou pohybovala na úrovni okolo dvou procent, i lehce pod ní. Od září se hodnota ustálila na průměrném ročním úroku 2,2 procenta. V realitním oboru panuje vcelku oprávněně relativně dobrá nálada. Řadě prodejců se navíc podařilo prodat i nemovitosti, které se v minulých letech podle odborníků jevily jako téměř neprodejné. Jednoduše poté, co byly z trhu vyzobány rozinky došlo i na prodej dalšího zboží.

 

Rekordní růst ekonomiky

Kromě výhodných podmínek financování je důležité, že lidé již nemají strach vzít si hypotéku, nemají například obavy ze ztráty příjmů. V tomto směru se zdá, že byla krize zažehnána. Česká ekonomika roste a s tím také souvisí skutečnost, že prosperuje více firem, než v minulých letech, daří se podnikatelům i jejich zaměstnancům. Na některých developerských projektech přitom je znát, že se jejich výstavba začala plánovat během krize – stavitelé bytů ve snaze nabídnout v recesi levnější bydlení, například začali byty zmenšovat. Současný stav trhu je přitom daleko velkorysejší – a v rámci bytové výstavby se velkometrážní byty či byty s velkými terasami s vyšší cenou staly téměř nedostatkovým zbožím, které se mnohdy vyprodalo jako první.

 

Vizionáři bodují

Ukázalo se, že development je oborem vizionářů a vyžaduje plánovat v perspektivě delšího časového horizontu. Silně konkurenční prostředí přitom neodpouští chyby – ty tam jsou doby, kdy developeři mohli stavět prakticky cokoli, kdekoli a úspěch měli zaručený. Úspěšnost projektů samozřejmě hodnotí zejména klienti, kteří neodpouštějí žádné chyby. Větší nároky na kvalitu bydlení ze strany potenciálních kupujících jsou evidentní. Lidé stále častěji chodí na prohlídky nemovitostí i s různými odbornými poradci a jsou poučeni díky informacím v médiích. To znamená že se staví a bude stavět i bydlet lépe.