1RR.CZ 1. realitní revue

Realitní kongres je hlavně o setkávání a nových obchodech

2.11.2015

Okolnosti vzniku největšího oborového setkání z oblasti realit a developmentu popisuje René Hradecký – zakladatel Realitního kongresu, jehož šestý ročník se uskuteční již 9. listopadu.

 

Termín letošního – již šestého Realitního kongresu se blíží. Chystáte nějaké změny? Expanzi?

Ne. Český trh je na nějaké expanze příliš malý. Novinkou je, že jsme přizvali pana Vlado Synka, který je velice úspěšným koučem. Je mimo jiné koučem nejúspěšnějších bankéřů či politiků. Bude přednášet na téma Úspěch, sebemotivace a hrdost na svou profesi. Jinak zásadní je pro nás udržet laťku kvality na vysoké úrovni. I letos opět půjde o starou známou celodenní akci osvědčeného formátu, navíc jsme do programu zakomponovali vyhlášení vítězů letošního ročníku soutěže developerských projektů Realitní projekt roku.

 

Můžete uvést nějaká z minulých témat Realitního kongresu, která by stála za zmínku?

Pokládám za velmi důležité, že jsme se v poslední době zaměřili na legislativní témata. Hodně lidí z oboru kvůli nové legislativě trochu tápalo a myslím, že jim Realitní kongres pomohl. Letos bude na programu i právní poradna, kterou povede paní Sládková, pro všechny účastníky zdarma. Pravidelně spolupracujeme s několika advokáty, své prezentace na Realitním kongresu také mívají často zástupci různých realitních – inzertních portálů i dodavatelé IT řešení například pro export inzerce.

 

Jak jste se dostal k myšlence vzniku realitního kongresu?

Chtěli jsme, aby vznikla platforma pro profesionály z oblasti realit - aby existovalo setkání, kde by lidé probrali různé právní a marketingové záležitosti související s oborem jejich podnikání. Bez ohledu na členství v profesní organizaci i spolupráci s tou či onou realitní sítí. Věci spojené s realitním byznysem sleduji dlouhodobě a inspiraci jsem hledal částečně ve Velké Británii i v USA a řekl jsem si, že i v ČR je dostatek realitních profesionálů na to, aby bylo možné zorganizovat akci tohoto druhu.

 

Co je hlavním smyslem kongresu?

Nejde jen o odborné přednášky a diskuze, ale také o to, že se potkávají lidé z oboru realit a developmentu. Nejen makléři, ale také majitelé realitních kanceláří či developeři. A kvůli jejich pracovnímu vytížení v průběhu celého roku je to často jediná příležitost za celý rok, kdy se tito lidé mohou osobně potkat. Kongres je v realitách jedinou akcí, kde spolu vidíme hovořit přímé konkurenty z oboru. Lidé si vyměňují vizitky a chtějí spolu dělat byznys. Jsem rád, že se Realitní kongres stal hlavně místem setkávání realitních profesionálů, kteří mají možnost se zde každý rok setkat a vytvářet nové obchodní vazby.

 

Myslíte, že se vám podaří pozvednout úroveň práce realitních kanceláří? Obor přeci jen nemá u veřejnosti příliš dobré renomé.

Máte pravdu. Profesi realitních makléřů vnímá veřejnost dost špatně. Hůře jsou na tom snad už jen politici. Je to problém, který lidem v branži velmi škodí. Přitom je to profese, která není vůbec jednoduchá. Profesionální makléř musí kromě znalosti realitního trhu ovládat základní právní problematiku související s nemovitostmi, musí umět pracovat s lidmi, musí být dobrý obchodník, mít základy fotografování, musí umět se orientovat v marketingu, mít znalost minimálně jednoho světového jazyka a další kvality. Není to práce pro každého, zdaleka ne všichni makléři tyto znalosti a dovednosti mají. Nemáme ale ambice pozvedávat úroveň práce kohokoliv, rádi k tomu ale vytvoříme platformu.

 

Pokud se podíváme na prestiž práce realitních makléřů u nás a v zahraničí, zjistíme, že to ale nemusí být vždy tak špatné. Co děláme v ČR špatně?

Například v USA, Kanadě nebo v Austrálii se potýkali s podobnými problémy jako my teď u nás. Ale byly to právě profesní organizace, které v průběhu let udělaly velký kus práce a podařilo se jim vytvořit z profese realitního makléře skutečně prestižní povolání. Příčinou problémů bylo to, že práce makléře byla volnou živností, což se nakonec změnilo. Přišla povinná certifikace a pravidelná povinná přezkoušení. To je ale běh na dlouhou trať, který bude trvat roky. Je nutné ale říci, že i v České republice většina makléřů dělá svou práci profesionálně. Realitní byznys ale zejména v dobách, kdy se mu daří, na sebe naláká lidi, kteří práci neumí, nechtějí ji umět a zajímá je jen zisk z provizí. Je to jako v každém obchodě, kde jde o velké peníze. Tito lidé pak u veřejnosti kazí dojem o profesi realitního makléře.

 

Co by ještě mohly dělat realitní kanceláře lépe?

Domnívám se, že u nás je velice málo realitních kanceláří, které dělají dobrý marketing a sledují nové trendy. Málokterá realitní kancelář se věnuje marketingu na profesionální úrovni. Když si vzpomeneme na začátky realitního byznysu u nás, kdy nejlépe fungovaly různé vitríny v pasážích a na náměstích a později začátky realitních portálů, uvědomíme si, že dnes je efektivní marketing postavený zejména na vyhledávacích serverech a sociálních sítích. Stále se také setkáváme z mizerně nafocenými nemovitostmi, a to i u velkých kanceláří. Přitom fotografie je to první, co zájemce vidí. Troufnu si říci, že kancelář, která investuje do profesionálního fotografa a makléř dokáže prodávající přesvědčit o tom, že by měl před fotografováním uklidit byt, jej pak dokáže prodat za vyšší cenu. Je to tak jednoduché! Nakonec je to ale o makléři, o tom, jak se chová, jak je vzdělaný a jak dokáže prodat. Jako o každé profesi zde platí, že když dělají dva totéž, není to totéž.

 

 

zpět