1RR.CZ 1. realitní revue

Mini One jako originální retro pro aktivní jedince

18.11.2016

Usedli jsme za volant vozu Mini One, je to jedno z nejpozoruhodnějších retro aut, která jsou nyní na trhu.

Ihned po nastoupení do Mini One je zřejmé, že jde o vůz ze stáje BMW. Dokonce i uvnitř najdeme některé prvky, které jsou tak typické pro tuto značku včetně pro moderní BMW příznačného ovladače iDrive, nicméně tento iDrive má trochu jiný styl, takový, který se přesně hodí do stylu vozu mini. Nespornou výhodou přitom je velice snadná manipulace s tímto nástrojem – ať už nastavujeme prvky zábavy včetně audia nebo zjišťujeme či nastavujeme něco na vozdile iDrive snadno nahmatáme a nemusíme ztrácet pozornost při řízení hledáním rozličných ovládacích prvků. Jezdkyně rally Kateřina Trojanová dokonce hned při natáčení přiloženého videa a po usednutí do kokpitu objevila některé prvky typické pro závodní vozy, doporučujeme proto i shlédnutí videa.

 

Věčné mini

Pro startování neslouží běžné tlačítko u místa, kde jsme bývali zvyklí používat klíček zapalování tak, jako je tomu dnes snad u všech premiových vozů i většiny těch ze střední třídy s vyšším stupněm výbavy. Pod ovládacími prvky klimatizace najdeme v mini tlačítka nebo spíš malé přepínače s chrániči proti nechtěnému sepnutí - podobně jako ve skutečných ostrých sportovních vozech a můžeme s nimi například také vypnout při sportovnějším stylu jízdy ABS. I když Mini One s benzinovým motorem 1,6 l je s 75 kW tím nejslabším, co rodina mini nabízí, u takto malého vozu tento agregát poskytuje dostatečný výkon pro dynamickou, tedy nikoli sportovní jízdu.

A protože jde o reinkarnaci původního mini, je na místě začít chronologicky. Původní mini se vyrábělo tak dlouho, jako jen málokterý vůz v letech 1959 – 2000! Je to díky tomu, že vůz pochází z tak trochu konzervativní Velké Británie i díky tomu, že se jednalo o povedený a jak vidět - více než nadčasový koncept britského konstruktéra řeckého původu Aleca Issionise.

Jakým způsobem se přitom určila velikost prostoru pro posádku vozidla zní z pohledu toho, jak sofistikovaně probíhá konstrukce automobilů dnes až komicky – v automobilce údajně sehnali čtyři největší dělníky a posadili je na čtyři židle co nejblíže k sobě – obtažením půdorysu této spulktury posléze vznikly rozměry kabiny původního mini. Zbytek konstrukce vozu ale byl navzdory počátečnímu způsobu projektování poměrně revoluční - zejména díky napříč uloženému motoru a přednímu pohonu – v té době tato konstrukce nebyla ani zdaleka pravidlem.

 

Překročení stínu

V šedesátých letech vyhrálo mini několikrát Rallye Monte Carlo, auto přitom na konci padesátých let bylo reakcí na takzvanou Suezskou krizi a jednoduše mělo jít o úsporný model – je tedy vidět, že již na začátku své historie vozidlo tak trochu překročilo svůj stín. Ukázalo se také, že i s malými koly je možné dokázat velké věci (více viz také například v článku, který je ke stažení zde)

Tím že se Mini dostalo pod křídla BMW, které je zaměřené většinou na sportovnější vozy, došlo k zajímavému propojení, které je více než funkční – do rodiny mini dnes patří celá paleta modelů a zákazníci, kteří chtějí malý vůz nejen do města, který ale nezapadne v šedi obyčejnosti, a také mají rádi dynamičtější styl jízdy, právě u mini nacházejí to, co hledají. I v tom tkví úspěch značky.

Novodobé mini přišlo na svět v roce 2001, konstrukční obměnou pak prošlo v roce 2007, kdy vůz prošel změnami sloupku C a byl prodloužen o 20 cm. Získal rovněž zakulacenější přední světlomety, tedy v podstatě šlo jen konzervativní změny konzervativního stylu. Něco si nicméně mini zachovává po celou dobu své existence a tím je osobitý styl a imige propojený s vozidlem, které má perfektní jízdní vlastnosti. A také novodobý mini slaví sportovní úspěchy dokonce i v našich končinách. Po Francouzi Sébastienu Loebovi, kterého Václav Pech s vozem Mini Cooper WRC porazil na Setkání mistrů v Sosnové v roce 2009, získal jezdec plzeňského EuroOil Invelt teamu skalp další legendy světové rallye. Loni ve finálové jízdě porazil Fina Markku Aléna (Škoda Fabia WRC). V roce 2015 byl nakonec Mini Cooper s Václavem Pechem na absolutním druhém místě v mistrovství ČR v rallye. Tyto více než dobré výsledky u mini akcentují image vozidla pro aktivní jedince, kteří vyhledávají originální styl a nechtějí splynout s pasivním a uniformním davem.

 

 

 

zpět