1RR.CZ 1. realitní revue

Home staging a způsob prezentace nemovitosti před prodejem i klinika špatně prodejných realit

Přestože bychom si asi jen velice těžko představili, že by prodejce v autosalonu nabízel špinavá a znečištěná vozidla, nemovitosti často dosahují daleko vyšších cen, než ty nejluxusnější vozy, pro kupující jde o nejdražší nákup jejich života, kvůli kterému se mnohdy velice zadluží a zavazují se k placení hypotéky po zbytek aktivního života. Způsob prezentace realit ale této skutečnosti mnohdy neodpovídá.

Před časem jsme psali o způsobu focení nemovitostí, jenže takovému focení by měla předcházet příprava nemovitosti pro prodej – přinejmenším by nemovitost měla být dobře uklizena, nic horšího, než nepořádek a špínu si snad ani nedovedeme představit. Úklid a čistota jsou základ, nicméně – podobně jako můžeme sledovat specializaci v různých jiných oborech lidské činnosti – existuje disciplina, která se nazývá home staging a jejím úkolem není nic jiného, než příprava nemovitosti na její prodej.

 

Rychlý a výhodný prodej nemovitosti

Princip home stagingu přitom nespočívá v tom, že by se nemovitosti před prodejem přestavovaly, stavebně upravovaly či vybavovaly například drahým nábytkem vyrobeným na míru – něco takového mají spíše v popisu práce bytoví designéři a interiéroví architekti. Home staging se více zaměřuje na přípravu nemovitosti pro její prodej – úspěch se v takovém případě měří dvěma kritérii – rychlostí prodeje a dosaženou prodejní cenou. V obou případech by přitom měl home staging pomoci.

 

Představa o využitelnosti prostoru

Příčiny, proč jsou nemovitosti špatně prodejné, bývají různé – u starších bytů a domů je překážkou, že jsou až moc zabydlené – a kromě množství nábytku, který se k sobě často ani moc nehodí, bývá v obydlených nemovitostech řada předmětů osobní potřeby, které kazí dojem na fotkách v inzerci, ale také při prohlídkách s konkrétními zájemci. Opačný extrém pak nacházíme u novostaveb – stereotyp holých stěn pouze občas narušují trčící dráty připravené pro instalaci osvětlení. A protože se v developerských projektech domy a byty většinou prodávají bez kuchyňské linky, jsou v kuchyních ještě - kromě drátů - také přípojky pro dřez, myčku a digestoř. Z pohledu home stagingu je ale problém holobytu někde jinde – v prázdném interiéru nemáme žádné měřítko, holé stěny jen těžko umožňují představu o možných způsobech využití interiéru. Hlavním úkolem home stagingu je přitom umožnit zájemcům získat dojem, jestli ta či ona nemovitost odpovídá jejich (nejen prostorovým) představám o bydlení.